Effectief communiceren in de digitale wereld

Stuur ik je nu een sms’je? Een e-mail? Bel ik je? Of is een afspraak maken het beste? Wat is effectief communiceren? Je mag jezelf er iets bij afvragen wanneer je communicatie met geliefden altijd via een digitale verbinding verloopt en een afspraak er niet van komt. Zakelijk is een digitale verbinding soms prima, toch is het beter elkaar een keer “in real time” te zien.
Want wat schakel ik uit wanneer ik alleen een sms’je stuur of een e-mail uitdoe?
Mediatheoreticus Douglas Rashkoff werd afgelopen zondag geïnterviewd in “Tegenlicht” over digitalisering en wat het met de mens doet. Hij schreef het boek “Present shock”. http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1410829. Douglas kwam op een gedachte die startte met het botox-effect en de miscommunicatie die dat oplevert.
Botox zet de tijd stil terwijl je leeft in een analoge wereld. Dat maakt dat botox-mensen volgens Douglas in twee tijdswerelden leven. Met bijbehorende symptomen. Hij noemt de bijeffecten “digifrenie” en demonstreert er een aantal in het interview. Bijvoorbeeld de rijke botox-vrouwen die uit de analoge tijd zijn gestapt door hun gezicht vast te zetten op de leeftijd van 29. Ze maken verschrikkelijke ruzies tijdens een “reality show”. Waarom doen ze dat? Bekijk je de “reality show” dan ervaar je dat ze boos naar elkaar schelden zonder een rimpeltje in het gezicht. Zo krijgt de boodschap aan de ontvanger grotendeels een digitale vorm. De tijd staat stil tussen twee mensen.
Zoals met de botox-vrouwen te zien is in het interview van Douglas, zo ontstaan er ook in de digitale wereld gemakkelijk misverstanden. En de digitale wereld (pc, I-pad en pda) slokt veel tijd van ons op.
Herken je jezelf niet als de leidinggevende die dag in dag uit achter de PC zit of met zijn pda rondloopt? Waar ben je dan? In de echte wereld? Kunnen we onze eigen tijd nog claimen? We leven in ons beeldscherm, we zijn altijd digitaal bereikbaar. En soms denkt iemand met het zenden over de digitale weg goed bezig te zijn. Dat we op deze wijze met iedereen goed communiceren. “Dat hebben we besproken tijdens de webinar, toch? Ik heb je toch een e-mail gestuurd? Je hebt mijn sms’je toch ontvangen? Wat wil je dan nog meer van me?”
Soms is het, zoals bij je geliefden, niet genoeg om alleen via de digitale weg te communiceren. Wanneer je dan niet communiceert via de digitale weg dan is het handig in de beschikbare verkorte tijd het verschil te maken.
Tijdens de communicatieopleiding “NLP in Bedrijf” ontstaat het bewustzijn over wat het verschil maakt tussen de huidige en de gewenste situatie. Je leert aan de hand van bedrijfskundige modellen en NLP-technieken gericht je visie waar te maken. Digitaal en analoog. Deelnemers die je voorgingen, geven de sinds 10 jaar steeds doorontwikkelde opleiding een gemiddelde waardering van 9+. Wanneer je meer wilt weten over de werking van communicatie in het NU en dit gepresenteerd wilt krijgen op een bedrijfskundig presenteerblaadje, schrijf je dan nu in want we starten een nieuwe groep in oktober. Alleen voor leidinggevenden (directeuren, managers, projectleiders etc.). Stuur je me een sms, een e-mail of maken we een afspraak? Alle drie zijn goed, je bent van harte welkom!
NU: Om een aantal voorbeelden te noemen.
1. Voor een groot nationaal logistiek bedrijf 2 x 300 medewerkers persoonlijke effectiviteit opleidingen, gemiddelde waardering 8,8.
2. Voor een gemeente een coaching en inrichtingsvraagstuk uitstekend gerealiseerd.
3. Voor een landelijk arbeidsmobiliteitsbureau een regiodirecteur ondersteund met coaching en inrichtingsvraagstukken in de beste regio van Nederland.
4. Voor een provincie een projectmanager ondersteund in verbindend realiseren.
5. Voor een nationaal logistiek bedrijf coaching, training en inrichtingsvraagstukken uitstekend gerealiseerd.
6. Voor een gemeente samen met afdelingshoofd en teamleider de uitvoering ingericht en realiserend. 2 jarig traject inclusief afdelingskwartaaldagen.
7. Voor een prestigieus advocatenkantoor op de Zuid-as, 3e t/m 7e jaargang communicatietrainingen.
8. Summercourses EY, Counseling en Sales.
9. Internationaal ingenieursbedrijf 5.000 medewerkers, coaching van verschillende MT toppers en leidinggevenden binnen de organisatie.
10. Internationaal ingenieursbedrijf 20.000 medewerkers, coaching van verschillende MT toppers en leidinggevenden binnen de organisatie.
11. Female career event, front-woman and workshop leader. (Dutch)
12. etc…