Kalibreren en gedachtelezen – NLP School voor leidinggevenden

Kalibreren en gedachtelezen

Kalibreren en gedachtelezen

Hoe meer je de juiste dingen waarneemt, des te meer kun je die nuttig gebruiken.

Wanneer je meer de juiste dingen waarneemt, des te meer kun je die nuttig gebruiken.

Hoe?

Door te herkennen wanneer mensen in een bepaalde stemming zijn of in een andere stemming raken.

En dat doe je door middel van kalibreren.

Kalibreren is bepalen/vaststellen of op bijvoorbeeld non-verbaal gedrag het innerlijke proces te herkennen is.


Bij kalibreren ben je in staat om bij iemand op basis van zintuigspecifieke waarneming een koppeling te leggen.


En wel tussen de (externe) non-verbale signalen en de interne toestand waarin deze persoon zich op enig moment bevindt.


Omdat het communicare diepte geeft, geef ik hieronder uitleg waarop je gaat letten.

NLP

NLP kiest hier voor een pragmatische insteek, geen classificatie in groepen mensen.


Richard Bandler en John Grinder ontdekten dat het uiterlijk van mensen van het ene op het andere moment uiterst kleine veranderingen ondergaat.


Dit noemen zij de “non-verbale aspecten van communicatie”.


De geschoolde NLP-er is in staat de verschillende veranderingen van zijn gesprekspartner te kalibreren.


Door kalibreren verzamel je informatie over de onbewuste reactie, zoals die bijvoorbeeld door jouw communicatie wordt opgeroepen.


Met zintuiglijke scherpzinnigheid nemen we deze kleine veranderingen waar.


De belangrijkste zijn:

Gelaatskleur

Spierspanning

Ademhaling



Ogen

Licht - donker

Strak - Los

Snel - Langzaam

Hoog (borst) - Laag (buik)

Zwaar - Licht

Focus in - Focus uit

Pupil groot - Pupil klein

Gedachtelezen

Een valkuil bij het kalibreren is soms dat we raden naar de gedachten van iemand. Bijvoorbeeld: iemand zit met zijn armen over elkaar.


Je interpreteert misschien dat deze persoon gesloten is.


Nu kun je de persoon een vraag stellen, bijvoorbeeld: “Het valt me op dat je je armen over elkaar hebt, wat betekent dat voor jou?”.


De ander antwoordt: “O ja dan voel ik me rustig en ontspannen en wacht ik mijn beurt af”.


De persoon uit ons voorbeeld voelde zich dus rustig en ontspannen.


Als je pragmatisch met de informatie omgaat, kan er een optimaal contact/rapport ontstaan.

Kalibreren

Bij kalibreren is er sprake van observeren van zintuiglijke waarneembare veranderingen, zonder dat er sprake is van interpretaties.


Het interpreteren van een waarneming of gedrag noemen we binnen NLP mindreading.


Bij mindreading (gedachtelezen) geven we betekenis aan het gedrag van een ander, zonder dit te checken bij de persoon zelf.

Gedachtenlezen NLP School Hattem

Schrijf je in voor de beroepsopleiding
NLP in Bedrijf

De NLP cursus, traning, opleiding die al meer dan 10 jaar
gewaardeerd is met een 9+

33
Days
01
Hours
16
Minutes
44
Seconds

About the Author

Marijn Dane (MSc, ing.) (1969) (Dyslecticus) is oprichtster en directeur van NLP School en trainingsbureau Axis Consultancy. Daarnaast is ze co-partner van Team Talent Training, AIMS International NL B.V. en B2DNA. Marijn weet individuen en teams vanuit innerlijke kracht te inspireren, te motiveren en te bewegen naar te bereiken wensen en doelen. Haar kracht is om vanuit “vrij denken” juist getimed over te gaan naar doelgerichtheid. Om het doel te bereiken gebruikt ze een goed gevulde gereedschapskist die ze als een vakvrouw toepast bij het uitvoeren van de klus. Haar specialisme is het op een unieke wijze integreren van procesmanagement, systeemdenken en neuro-linguïstisch programmeren tot haar eigen methode. Marijn is internationaal gelicenseerd NLP-trainer en is gecertificeerd door de grondlegger van NLP, dr. Richard Bandler (USA). Zij is afgestudeerd bedrijfskundige en rondde daarnaast vele opleidingen en trainingen in de psychologie en organisatiekunde succesvol af. Kenmerkend voor Marijn zijn haar intuïtie en intelligentie die voortvloeien in overtuigingskracht. Dit weet zij handig in te zetten bij veranderingstrajecten. Als dyslecticus ziet zij snel verbanden en patronen, waardoor ze op creatieve wijze weet aan te sluiten bij verschillende leerstijlen. Haar passie is haar succesfactor: “Ik wil op een efficiënte en effectieve wijze de gevoelige snaar belichten, om vervolgens samen met de klant een harmonisch geheel te creëren”. Afgelopen jaren wist ze met een gemiddelde score van 9 op vorm en inhoud meer dan 1000 deelnemers te raken. Marijn Dane

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply:







%d bloggers liken dit: