Falen versus feedback.
Falen versus feedback. Elk gedrag is een prestatie, of het nu je doel was of niet.
Je kunt geen fouten maken; elk gedrag is een prestatie. Je kunt wel leren van hetgeen je doet. Leren van anderen en anderen leren van jou. Je kunt niet niet communiceren, als je iets gedaan hebt of juist niets gedaan hebt, er volgt een reactie.
Het zijn leermomenten in plaats van faalmomenten.
Vragen die hierbij passen zijn;
Wat kan ik hier van leren?
Wat ging er goed?
En hoe kan ik het de volgende keer beter doen?
Leer wat sommigen falen noemen uitsluitend te ervaren als feedback.
Het zien van je resultaat als een bron van informatie in plaats erover te oordelen geeft je de kans om je aan te passen en te bereiken wat je wilt. Het idee van “ik heb gefaald” creëert een, energie en motivatie lek. Feedback en feedforward (planning voor succes) kan het omgekeerde doen.

Oefening:
De volgende keer dat je een “setback” hebt is het handiger dan jezelf te bekritiseren of jezelf te labelen of de situatie te veroordelen je de volgende vragen te stellen.
Welke feedback heb ik gekregen? Van anderen? Van mijzelf, van andere bronnen?
Hoeveel heb ik al bereikt tot dusver?
Is het nog steeds belangrijk voor mij om te bereiken wat ik gepland had?
Gegeven de feedback, wat wil ik nu bereiken?
Wat kan ik anders doen?
Wanneer kan ik ermee beginnen?