Wanneer je de verkeerde toon gebruikt, komt er een verkeerde boodschap over. – NLP School voor leidinggevenden

Wanneer je de verkeerde toon gebruikt, komt er een verkeerde boodschap over.

Wanneer je de verkeerde toon gebruikt, komt er een verkeerde boodschap over.

Identity Compass NLP school Hugo Sloot Marijn Dane NLP in Bedrijf

Wanneer je de verkeerde toon gebruikt, komt jouw boodschap verkeerd over. Dit is herkenbaar voor ouders in de omgang met hun kinderen en ook voor leidinggevenden in relatie tot hun werknemers.  Welke toon het meest geschikt is, hangt af van het zogenaamde metaprogramma van de persoon die je voor je hebt. Neurolinguïstisch Programmeren (NLP) gebruikt de term metapgrogramma voor  de manier waarop iemand in een bepaalde situatie waarneemt, denkt en zich gedraagt. Er zijn mensen die zo scherpzinnig zijn dat ze   dit makkelijk bij anderen kunnen herkennen en kunnen plaatsen. Ben jij zo iemand niet? Wees gerust want iemands metaprogramma is ook door middel van het stellen van vragen te achterhalen. Online tref je verschillende vraagtesten aan die hiervoor je hiervoor kunt gebruikten. Een goed voorbeeld hiervan is Identity Compass.


Wanneer je faalt in het succesvol verzenden van je boodschap, hoef je de inhoud hiervan niet te veranderen. Wat je wel moet doen is kijken naar de manier waarop je jouw boodschap probeert over te brengen. Ga op zoek naar de juiste vorm die past bij het metaprogramma van degene met wie je in gesprek bent.

Hieronder staan voorbeelden van vormfactoren die je kunt veranderen om de boodschap te laten aansluiten bij de ontvanger.

Identity Compass / Metaprogramma

Waarneming

Motivatieverwerking

Zintuiglijk kanaal: Zien, Horen en Voelen
Primaire belangstelling: Mensen, Plaatsen, Activiteiten, Informatie (kennis), Dingen (gadgets)
Perspectief: Eigen, Partner, Waarnemer

Niveau van activiteit: Preactief, reactief
Vergelijking: Overeenkomst, verschil
Primaire reactie: Meegaand, polair
Successtrategie: Visie, realisatie, kwaliteitscontrole
Werkoriëntatie: Relatie, taak

Motivatiefactoren

Informatieverwerking

​Motieven: Invloed, Waardering, resultaatgerichtheid
Richting: Weg van, naartoe
Referentiekaders: Interne referentie, Externe referentie
Planning stijl: Opties, procedures

Primaire aandacht: Zorgen voor zelf, zorgen voor anderen


Informatieomvang: Globaal, Details
Denkstijl: Abstract, concreet
Werkstijl: Teamspeler, Individualist
Tijdoriëntatie: Verleden, heden, toekomst
Tijdkader: Lange termijn, korte termijn
Overtuigingskanaal: Kijken, luisteren, lezen, handelen
Overtuigingsstrategie: Scepsis, vertrouwen

Schrijf je in voor de beroepsopleiding
NLP in Bedrijf

De NLP cursus, traning, opleiding die al meer dan 10 jaar
gewaardeerd is met een 9+

00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

About the Author

Marijn Dane (MSc, ing.) (1969) (Dyslecticus) is oprichtster en directeur van NLP School en trainingsbureau Axis Consultancy. Daarnaast is ze co-partner van Team Talent Training, AIMS International NL B.V. en B2DNA. Marijn weet individuen en teams vanuit innerlijke kracht te inspireren, te motiveren en te bewegen naar te bereiken wensen en doelen. Haar kracht is om vanuit “vrij denken” juist getimed over te gaan naar doelgerichtheid. Om het doel te bereiken gebruikt ze een goed gevulde gereedschapskist die ze als een vakvrouw toepast bij het uitvoeren van de klus. Haar specialisme is het op een unieke wijze integreren van procesmanagement, systeemdenken en neuro-linguïstisch programmeren tot haar eigen methode. Marijn is internationaal gelicenseerd NLP-trainer en is gecertificeerd door de grondlegger van NLP, dr. Richard Bandler (USA). Zij is afgestudeerd bedrijfskundige en rondde daarnaast vele opleidingen en trainingen in de psychologie en organisatiekunde succesvol af. Kenmerkend voor Marijn zijn haar intuïtie en intelligentie die voortvloeien in overtuigingskracht. Dit weet zij handig in te zetten bij veranderingstrajecten. Als dyslecticus ziet zij snel verbanden en patronen, waardoor ze op creatieve wijze weet aan te sluiten bij verschillende leerstijlen. Haar passie is haar succesfactor: “Ik wil op een efficiënte en effectieve wijze de gevoelige snaar belichten, om vervolgens samen met de klant een harmonisch geheel te creëren”. Afgelopen jaren wist ze met een gemiddelde score van 9 op vorm en inhoud meer dan 1000 deelnemers te raken. Marijn Dane

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply:







%d bloggers liken dit: